Nieuws
Op 31 maart 2026 kwamen 55 enthousiaste professionals en initiatiefnemers die werken aan energiehubs samen op het Provinciehuis in Zwolle. De provincie Overijssel, Enexis, Oost NL en VNO-NCW Midden organiseerden samen een inspirerende praktijkmiddag vol energie, kennisdeling en samenwerking. Met als gezamenlijke doel: elk energiehub(initiatief) een stevige stap vooruithelpen.
We trapten af met een plenair programma waarin deelnemers elkaar ontmoetten én inspireerden aan de hand van prikkelende stellingen. Vanuit TBBT Twente waren verschillende betrokkenen aanwezig om te leren én eigen inzichten te bieden. De vele praktijkvoorbeelden, uitdagingen en kansen die voorbijkwamen, zorgden voor nieuwe inzichten en frisse ideeën voor alle aanwezige hubinitiatieven. Na het plenaire programma verspreidden de deelnemers zich over drie werksessies. In kleine groepen werd intensief en doelgericht gewerkt aan concrete vraagstukken van de initiatieven. Door gerichte begeleiding, het delen van ervaringen en het gezamenlijk verkennen van oplossingen, zette elk initiatief zichtbare en waardevolle stappen vooruit.
De praktijkmiddag maakte opnieuw duidelijk: energiehubs zijn veel méér dan een technische puzzel. Het zijn vooral samenwerkingsprojecten, waarin ondernemers, overheden en netbeheerders elkaar weten te vinden, verbinden en versterken.